Skip links
Inhoud

Kalfsvlees

Kalfsvlees heeft kwaliteiten om van te watertanden. Het is mals en het heeft een fijne smaak. Dit vlees vraagt om toevoeging van zachte, lichte sauzen en kruiden. Bovendien heeft kalfsvlees een laag vet gehalte. Kalfsvlees heeft doorgaans een korte bereidingstijd nodig en staat dus snel op tafel.

Kalfsborstlap

Kalfsborst is een licht doorregen stuk vlees, waarvan kalfsborstlappen worden gesneden. Een kalfsborst kan ook opengesneden en gevuld worden.   Voedingswaarde
Per 100 g onbereid:
Energie: 160 kcal. 
Eiwit: 20.3 gram 
Vet: 8.8 gram 
IJzer: 2.5 milligram

stoven ± 90 min.

 

 

Kalfsentrecote

Kalfsentrecote wordt gesneden van de dunne lende en is malser dan runderentrecote. Schroei het vlees eerst op hoog vuur snel dicht en bak het daarna op laag vuur rosé. Zout het vlees pas na het bakken. Smaakidee: verse dragon.   Voedingswaarde 
Per 100 g onbereid: 
Energie: 217 kcal. 
Eiwit: 19 gram 
Vet: 15.7 gram 
IJzer: 2.5 milligram

bakken ± 4-6 min.

 

 

Kalfsfricandeau

Kalfsfricandeau hoeft niet helemaal gaar te zijn, want het vlees wordt snel te droog. Als je het vlees bereidt met een kernthermometer, moet je een temperatuur aanhouden van 65°C tot 67°C. Smaakidee: foeli, gember.

  Voedingswaarde 
Per 100 g onbereid:
Energie: 104 kcal. 
Eiwit: 23 gram 
Vet: 1.3 gram 
IJzer: 0.6 milligram

braden ± 35-40 min.

 

 

Kalfshaas

Omdat het (jonge) vlees bijna geen bindweefsel bevat, is het uitermate mals. Smaakidee: peper, dragon, kappertjes. Wist je dat... kalfsvlees zeer geschikt is om te gourmetten of steengrillen?

  Voedingswaarde 
Per 100 g onbereid:
Energie: 105 kca.l 
Eiwit: 22.9 gram 
Vet: 1.4 gram 
IJzer: 2 milligram

bakken ± 3-4 min.

 

 

Kalfskotelet

Koteletten met been zijn lekkerder van smaak dan koteletten zonder been. Smaakidee: peper, nootmuskaat, basilicum. Wist je dat... kalfsvlees lekker gecombineerd kan worden met de zachtere kaassoorten?

  Voedingswaarde 
Per 100 g onbereid:
Energie: 160 kcal. 
Eiwit: 20.3 gram 
Vet: 8.8 gram 
IJzer: 2.5 milligram

bakken ± 8-10 min.

 

 

Kalfslap

Diverse kalfsvleesdelen zijn uitermate geschikt om te stoven/smoren. De stoof-/smoortijd van kalfsvlees is korter dan van bijvoorbeeld rundvlees. Smaakidee: ketoembar, ketjap, sambal.   Voedingswaarde 
Per 100 g onbereid:
Energie: 160 kcal. 
Eiwit: 20.3 gram 
Vet: 8.8 gram 
IJzer: 2.5 milligram

stoven ± 90 min.

 

 

Kalfsrollade

Rollade wordt meestal van de dunne lende of de borst gemaakt. Een rollade moet altijd worden gesneden met een scherp, niet gekarteld mes. Laat het vlees na het braden 10 min. afgedekt liggen, zodat de vleessappen zich door het vlees kunnen verdelen.   Voedingswaarde 
Per 100 g onbereid:
Energie: 160 kcal. 
Eiwit: 20.3 gram 
Vet: 8.8 gram 
IJzer: 2.5 milligram

braden (lende) ± 50-55 min.

 

 

Kalfsschenkel

Schenkel is het onderste deel van de bovenpoten. In de Italiaanse keuken wordt van achterschenkel Ossobucco gemaakt. Smaakidee: oregano, jeneverbes, dragon.   Voedingswaarde 
Per 100 g onbereid:
Energie: 112 kcal.
Eiwit: 21.3 gram 
Vet: 2.9 gram 
IJzer: 0.6 milligram

stoven ± 150 min.

 

 

Kalfsschnitzel

Schnitzel is een dun geslagen lapje van de fricandeau. Om te voorkomen dat het paneermeel verbrandt, kun je regelmatig wat boter toevoegen. Smaakidee: mosterd, sereh/citroen/limoen, salie.   Voedingswaarde 
Per 100 g onbereid:
Energie: 105 kcal. 
Eiwit: 22.9 gram 
Vet: 1.4 gram 
IJzer: 2 milligram

bakken ± 4-5 min.

 

 

Kalfszwezerik

Je maakt de zwezerik als volgt klaar (basisrecept): laat de zwezerik minimaal 60 minuten trekken in koud water met wat zout. Blancheer de zwezerik eerst, verwijder vlies en vet met een puntmesje en snijd hem daarna in plakken. Haal de plakken door de bloem voordat je ze gaat bakken.   Voedingswaarde 
Per 100 g onbereid:
Energie: 89 kcal. 
Eiwit: 18.4 gram 
Vet: 1.7 gram 
IJzer: 1.5 milligram

bakken ± 8-10 min.

 






Snelkoppelingen